Porady

Podłączanie kabli rozruchowych, nie tylko kolejność ma znaczenie

Samochód sprawny i auto  niesprawne nie mogą stykać się ze sobą ze względu na ryzyko zwarcia. W wielu nowych autach akumulator nie znajduje się już w komorze silnika, jednak wyprowadzenia biegunów można szybko odnaleźć (specjalne punkty do podłączania kabli rozruchowych). W razie potrzeby pomocna okaże się instrukcja obsługi.

Przewody rozruchowe należy trzymać za izolowane, plastikowe uchwyty. Kabel czerwony zawsze podłączamy do bieguna dodatniego, a czarny do bieguna ujemnego. Przed podłączeniem wyłącz silnik dawcy prądu (w obu autach należy wyłączyć odbiorniki prądu: radio, ogrzewanie szyby itp.).

Użytkownicy samochodów z silnikiem Diesla przy uruchamianiu za pomocą kabli powinni korzystać z pomocy aut także z jednostką dieslowską. A to dlatego, że prąd rozruchowy silników benzynowych jest o wiele niższy niż diesla – odpalenie od takiego samochodu w większości przypadków może okazać się nieskuteczne. Różnice pomiędzy „dawcą”, a „biorcą” powinny być jak najmniejsze, aby nie doszło do rozładowania akumulatora o mniejszej pojemności.

Jak uruchomić samochód z kabli, najpierw czerwony przewód…

Kable rozruchowe trzeba podłączać w następujący sposób. Kolejność według ekspertów wygląda tak:

  • Najpierw dodatnie zaciski. Podłączenie czerwonego kabla do akumulatora zacznij od podpięcia bieguna dodatniego w sprawnym akumulatorze dawcy, a następnie niesprawnej baterii biorcy. Uważaj przy tym, aby uniknąć iskrzenia w okolicy akumulatora. Zapłon dawcy powinien być wyłączony – jest to bezpieczniejsze dla jego instalacji elektrycznej.
  • Teraz koniec czarnego kabla należy podłączyć do ujemnego bieguna akumulatora sprawnego pojazdu. Nigdy nie należy podłączać drugiego końca czarnego kabla do bieguna ujemnego – ten koniec podłącza się do wyznaczonego miejsca nadwozia niesprawnego pojazdu. Zwykle jest to uchwyt na bloku silnika lub specjalny punkt do podłączania zewnętrznego źródła zasilania.
  • Bezpośrednie podłączenie kabla rozruchowego do ujemnego bieguna niesprawnego pojazdu nie jest zalecane, ponieważ może spowodować iskrzenie, które z kolei może uszkodzić akumulator. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych może wystąpić wyciek kwasu. Istnieje również niebezpieczeństwo zapłonu wodoru (podczas szybkiego ładowania ulatniający się wodór w połączeniu z powietrzem tworzy mieszaninę wybuchową). Co prawda ryzyko jest niewielkie, ale jednak występuje.
  • Najpierw należy uruchomić silnik sprawnego pojazdu, który pożycza prąd. Następnie należy spróbować uruchomić silnik pojazdu, w którym wystąpił problem z akumulatorem (nie dłużej niż max. 15 sekund). Jeśli uda się uruchomić pojazd, w pierwszej kolejności należy włączyć w nim odbiornik elektryczny, taki jak np. światła czy ogrzewanie tylnej szyby. Pozwoli to uniknąć przepięcia przy odłączaniu kabli rozruchowych od biegunów.

Uruchomienie samochodu i odłączenie kabli rozruchowych

Kable odłącza się w odwrotnej kolejności. Zaczynamy od odpięcia czarnego przewodu od biorcy, potem dawcy, a następnie kabli z biegunów dodatnich.